|
Post by Sessa Spellenclub Waalre on Nov 4, 2003 2:16:29 GMT -5
Indien je 4 handelswaren boek hebt betaald mag je het kaartje omdraaien. Hierop staat dat je indien een uitverkocht is je een kaartje naar keuze mag nemen. Hierover was wat discussie maar dit is rechtgezet door de nieuwe uitgave van Steden en Ridders. Bij deze versie is de tekst vervangen door : Als een getal wordt gegooid waarbij je geen grondstoffen ontvangt, mag je gratis een kaartje naar keuze nemen.
|
|
|
Post by Patrick on Feb 18, 2004 9:03:30 GMT -5
En dan heb je blijkbaar nog de duitse en nederlandse variant: als de struikrover op jou nummer staat wat wordt gegooid en je ontvangt geen grondstoffen van andere landtegels dan mag je volgens de duitse spelregels tóch een grondstof naar keuze pakken. Dat is dus nóg gunstiger als de nederlandse versie waar dit gelukkig niet mag. Steden en Ridders is een erg leuk spel, maar ik vind dat onze beste Klaus Teuber hier toch echt een foutje heeft gemaakt. Deze bonus is zeker in vergelijking met de andere veel te krachtig. Ik speel nu al ruim twee jaar bijna iedere twee weken dit spel en ik denk dat bijna in de helft of 2/3 van de gevallen degene wint die vroegtijdig deze bonus weet te bemachtigen. Komt het zo uit dat je bijvoorbeeld een stad meteen naast een bos met het nummer 6 of 8 kunt zetten dan dan is dit dé strategie om te winnen. Het wil dus niet altijd zeggen dat het lukt om genoeg boeken binnen te krijgen, maar als deze optie zich min of meer voordoet dan moet je er gewoon voor gaan, tenzij je niet hoeft te winnen. Vaak worden er zelfs 4 op 1 grondstoffen geruild om een boek te bemachtigen en zo deze bonus een paar beurten te vervroegen. Kolonisten gaat volgens mij om het kiezen van een strategie die afhankelijk is van het bord, je positie en je eigen voorkeuren. Jammer dat deze bonus hier zo'n grote rol in speelt... Helaas zijn mijn medespelers ook niet zo vrij in het aanpassen van regels.
|
|
|
Post by ghgfhgf on Mar 7, 2007 3:12:36 GMT -5
|
|